Wat doet de afdeling Marine travel?
Onze afdeling Marine travel houdt zich hoofdzakelijk bezig met het vervoeren van zeevarenden van de ene plaats naar de andere. Het belangrijkste hierbij is dat de reizigers voor een bepaalde datum op de plaats van bestemming zijn. De zeevarenden waarvoor wij reizen boeken, werken met name op gas- en olietankers en containerschepen, maar ook vliegen we monteurs en personeel van boorplatforms de hele wereld over. De meeste schepen hebben vaste vaarroutes en liggen vaak slechts korte tijd in een bepaalde haven, zodat het van groot belang is dat de nieuwe bemanning daar klaar staat om de vorige ploeg af te wisselen.
Dit is niet altijd exact te plannen; schepen krijgen te maken met vertragingen door bijvoorbeeld weersomstandigheden of wijken uit naar een andere haven, waardoor de collega’s van onze marine afdeling zeer veelvuldig de geboekte vluchten moeten wijzigen, zowel qua datum als qua bestemming. Dit vraagt veel flexibiliteit en een goede bereikbaarheid, dag en nacht, 7 dagen per week.
Bemanningen bestaan vaak uit veel verschillende nationaliteiten. Dit betekent niet alleen dat zij vanuit meerdere landen naar en van een haven gevlogen dienen te worden, maar het heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld visa, die voor bepaalde bestemmingen of overstapluchthavens vereist zijn.
Gevolgen van Covid-19
Door de coronacrisis hebben veel luchtvaartmaatschappijen het grootste deel van hun vluchten geannuleerd, het is bijna niet mogelijk om zeevarenden van en naar een haven te vervoeren. Zij komen uit diverse landen met eigen, verschillende maatregelen en beperkingen. Er zijn geen vluchten beschikbaar of er wordt zeer beperkt gevlogen, soms slechts 1 keer per week. Landen bannen reizigers uit bepaalde gebieden of zijn volledig op slot, waardoor het voorkomt dat een scheepsbemanning weken en soms maanden langer aan boord moet blijven dan gebruikelijk is. Soms kan wel naar een land gevlogen worden, maar moeten reizigers eerst 2 weken in quarantaine voordat ze verder mogen reizen. Dit alles maakt het werk van onze marine collega’s enorm uitdagend en het belang van de klant is groot.
We gaan de uitdaging graag aan
Omdat we er alles aan doen om onze klanten te helpen, zoeken we naar alternatieve manieren om zeevarenden toch bij hun schip of thuis te krijgen. Zo kijken we bijvoorbeeld met KLM en andere partijen naar een luchtbrug voor het vervoeren van zeevarenden. Een andere oplossing is een privé jet boeken. Dit hebben we verleden week gedaan naar Cyprus, Zagreb en Amsterdam, waardoor we een bemanningswissel van onze klant MOL konden realiseren die heel hard nodig was. Hiervoor hebben onze afdelingen Group & VIP travel en Marine travel hun krachten met succes gebundeld, waardoor het schip na lange tijd werd voorzien van een nieuwe bemanning en de oude bemanning eindelijk weer naar huis kon.